4 Tips om weer te beginnen met zwemmen

In mijn blog “Zwemmen: het slechtste beste idee voor mensen met overgewicht” beschrijf ik  mijn ervaringen als ik ga zwemmen. Om het maar voorzichtig uit te drukken; je moet wel wat overwinnen als je wilt gaan zwemmen. Maar het gevoel om in het water te liggen is zeker voor XXXL-mensen echt een genot. Het is dat magische gevoel dat je gewichtsloos bent. Dat gewicht er dus even niet meer toe doet. En dan is zwemmen ook nog eens hypergoed voor je omdat je alle spieren gebruikt, zonder dat die de belasting van je gewicht aan moeten kunnen.

Hoe je begint met zwemmen hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 95% van de kinderen tussen de 11 en 16 jaar een zwemdiploma heeft. De vraag is dus hoe je weer begint met zwemmen. Hier alvast vier tips.

Tip 1: Lijst zwembaden met speciale obesitas uren

Kijk eens in de buurt naar een zwembad en check eens of ze speciale uren hebben waar ook mensen met obesitas kunnen zwemmen. Als ze dat hebben, geef dat even aan ons door. Wij hebben een lijst gemaakt van zwembaden die dat aanbieden. Maar die lijst is nog niet lang en hopelijk verre van volledig. De lijst zal andere zwembaden stimuleren om hier toch mee te beginnen. Is er geen zwembad te vinden in jouw buurt met speciale obesitas uren? Vraag dan even op welke moment het rustig is in het zwembad.

Tip 2: Ik ga zwemmen en neem mee…

Het lijkt zo logisch maar ik zet het toch even voor je op een rij. Dit zijn de dingen die je mee kan nemen als je gaat zwemmen en je dat voor jezelf zo comfortabel mogelijk kunt doen:

  • Zwembroek, zwempak of bikini. Check in onze webshop voor XXXL zwemkleding.
  • Een grote badhanddoek. Denk bijvoorbeeld aan een strandlaken. Die kan je lekker om je heen slaan.
  • Een badjas. Dat is gewoon prettig en lekker warm om in rond te lopen. Ook die kan je eventueel in onze webshop
  • Een zwembrilletje als jouw ogen gevoelig zijn voor het chloorwater.
  • Een bidon. Je vergeet vaak te drinken, zeker bij zwemmen. Genoeg water drinken is essentieel. Vaak komt dat hoofdpijntje achteraf niet van de chloor, maar van het feit dat jij niet of te weinig water hebt gedronken.
  • Shampoo of douchegel voor naderhand.
  • Deodorant, want zoals iedereen zal jij ook wel gaan zweten in die hokjes als je je weer aan kleedt.
  • Een banaan. Want hoe komt het dat je na het zwemmen wel zin hebt in iets lekkers? Je lichaam heeft veel kcal verbrandt en vraagt om aangevuld te worden. Een banaan doet wonderen. Een ander stuk fruit of een boterham mag natuurlijk ook. Zwem niet met een lege maag, maar zeker ook niet met een volle. Daar kan je last van krijgen.

Tip 3: Vergeet geen warming up èn cooling down te doen

Je zal niet de eerste zijn die meteen voluit begint zodra je in het zwemwater ligt. Om blessures te voorkomen kan je veel beter een warming up doen voordat je echt begint èn een cooling down wanneer je klaar bent.

Tip 4: Rustig aan beginnen

Zoals met iedere sport zal je ook met zwemmen rustig aan moeten beginnen. Dan hou je het ook het beste vol en kom je ook graag weer terug naar het zwembad. Voor mensen die dat leuk vinden zijn er op internet ook veel trainingsschema’s te vinden om met zwemmen weer te beginnen. Maar let op, dat schema is slechts een richtlijn. Jouw lichaam is uniek en zal anders reageren op sporten dan anderen. Luister goed naar jezelf en laat het schema voor wat het is. Laat het niet jouw mindset bepalen.

Welke zwemslag is het beste? Dat maakt dus niet zoveel uit. Borstcrawl, schoolslag of een andere wijze waarop je vooruitkomt en blijft drijven. Daar gaat het om. Een beetje afwisseling van zwemslag is heel goed. Dan belast je namelijk ook even wat andere spieren.

En last but not least: pak je rustmomenten. Hang even aan de kant van het zwembad. Je ademhaling blijft daardoor mooi constant en dit is ook een perfect moment om van zwemslag te wisselen.

XXXL-Lifeskills

Comfort Sports organiseert in samenwerking met Outwardbound Nederland een programma voor mensen met obesitas die hun eigen kracht willen (her)ontdekken. Het programma gaat niet over afvallen, maar over het vinden van jouw kracht in jezelf en de wijze hoe je met alle tegenwerpingen om kunt gaan als je obesitas hebt. Check voor meer info onze website: www.XXXL-Lifeskills.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.