Kalkhoff My Bike
XXL inclusive
Met fietsen en e-bikes is het net als met schoenen – ze moeten bij de trends passen, én bij de gebruikers. Niet alleen als het gaat om het gebruiksdoel van de gewenste fiets, maar ook wat de constructie ervan betreft.
Fietsplezier op maat
Voor langdurig fietsplezier is een framehoogte vereist die perfect is aangepast op de lichaamsafmetingen van de individuele gebruiker. Een dergelijk frame is doorgaans vrij gemakkelijk te vinden – zolang je een doorsnee lengte en gewicht hebt.
Het aanbod voor bijzonder kleine, maar ook zeer lange en/of fors gebouwde fietsers is echter al beduidend beperkter. Ook zonder het postuur van een sumoworstelaar is een maximaal toelaatbaar gewicht van bijvoorbeeld 130 kg snel overschreden. Wanneer we uitgaan van een gewicht van 25 kg voor de e-bike zelf, blijft er voor berijder plus bagage nog 105 kg over.
Het totale gewicht mag dan op het eerste gezicht royaal bemeten lijken, de reserves worden volledig aangesproken wanneer er een fietsreis op het programma staat. Wie de maximale belasting van een standaard bagagedrager voor 25 kg volledig benut, mag in ons rekenvoorbeeld zelf niet meer dan 80 kg wegen.
Is dat toch het geval dan blijft alleen de optie van een XXL-variant over, die – bij Kalkhoff – een maximaal gewicht van 170 kg toelaat. Het beperktere aanbod aan dergelijke fietsen – met of zonder elektrische aandrijving – heeft alleszins te maken met de aanzienlijk grotere technologische inspanningen die de ontwikkelaars moeten leveren. Maar niet alleen voor het frame gelden beduidend zwaardere testeisen. Componenten die belangrijk zijn voor de veiligheid, zoals stuur, stuurpen, handvatten, wielen, zadelpen en zadel, moeten eveneens de beproeving van XXL-tests schadevrij doorstaan. Het remsysteem tot slot moet in staat zijn het extra gewicht te compenseren en fiets en bestuurder ook bij volledige benutting van het totale gewicht van 170 kg veilig tot stilstand te brengen.
Kalkhoff – de specialist
Een complexe taak die Kalkhoff sinds vele jaren met succes weet te volbrengen, want XXL-modellen hebben een lange traditie in het modellenaanbod van het Noord-Duitse merk: van standaardfietsen met framehoogtes tot 70 cm of XXL e-bikes met een maximaal toelaatbaar gewicht van 170 kg – langere en fors gebouwde klanten vinden hier wat ze zoeken. De parel van technologische innovatie is hierbij het nieuwe e-bikemodel Image XXL. Zelfs het waveframe met lage instap voldoet aan de XXL-eisen – zelfs mét de compleet in het frame geïntegreerde accu.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!