Er zijn verschillende soorten yoga.

Binnen de yoga scene zijn er verschillende soorten yoga die je kunt beoefenen. De een is beter geschikt voor mensen met obesitas dan de andere. Hier een korte beschrijving van enkele soorten met daarbij een link als je meer wilt weten:

  1. Hatha yoga: Dit is de vorm die wellicht bij jou het meest bekend is. De nadruk ligt op het versterken en soepel maken van je lichaam door het onder controle houden van je lichaam en je ademhaling. Een prima manier om kennis te maken met yoga, want stap voor stap leer je de verschillende houdingen kennen.
  2. Yin yoga: Doel van deze vorm van yoga is jouw lichaam flexibeler te maken, niet zozeer sterker. De focus van de oefeningen liggen niet zozeer op de spieren maar op de gewrichten en het bindweefsel daaromheen. Vaak wordt yin yoga gecombineerd met een andere actieve sport.
  3. Bikram yoga: Deze vorm van yoga komt steeds meer aan bod. In een warme ruimte van ongeveer 40 graden Celsius komen in ongeveer 90 minuten 26 oefeningen aan bod. De warmte zorgt ervoor dat je veel afvalstoffen kwijtraakt, je de kans op blessures verkleint, je bloedsomloop verbetert en je soepele spieren krijgt. Niet geschikt voor mensen met een hoge bloeddruk of hartproblemen. Vergeet geen water te drinken want je zweet enorm! De nu zo populaire Hot Yoga is een vorm van Bikram yoga. De ruimte is dan vaak minder warm, de duur van de les is 60 minuten, er wordt muziek gedraaid en er mag dan worden gesproken.
  4. Ashtanga yoga: een pittige actieve yogavorm met een redelijk hoog tempo. Doordat je altijd dezelfde oefeningen uitvoert die synchroon met je ademhaling verlopen kom je in een soort flow.
  5. Power yoga: Een krachtige en meer fysieke vorm van ashtanga yoga waarbij de nadruk ligt op het krijgen van een strakker lijf, betere conditie en meer spiermassa. Het doel is je lichaam zowel sterker als leniger te maken. Oefeningen wisselen per les.
  6. Vinyasa yoga: Speelsere variant van ashtanga yoga waarbij de docent vrij is in de keuze van oefeningen.
  7. Kundalini yoga: Yoga voor gevorderden waarbij het vooral gaat om de spirituele aspect van de sport. De lichaamsoefeningen worden gecombineerd met krachtige ademhalingstechnieken en meditaties.
  8. Yoga nidra: dit is de meest rustige vorm ook wel de yoga van de slaap genoemd. Het wordt liggend uitgevoerd en heeft als doel in een zo diep mogelijke ontspanning te komen. Ideaal als je last hebt van hoofdpijn, duizeligheid, borstpijn, buikpijn en hartkloppingen.
3 antwoorden
  1. admin
    admin zegt:

    Leuk Petra, kan je iets meer vertellen over Do-In yoga en stoelyoga, misschien wel in de vorm van een blog, met een foto erbij? Groet Richard

  2. Petra van Westing
    Petra van Westing zegt:

    Do-In yoga kan ook een hele fijne vorm zijn van bewegen voor mensen met overgewicht. Ik zit eraan te denken om naar de zomer een les in te plannen in Arnhem bij Home of Zen waar ik Do-In yoga en stoelyoga geef.

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Uiteraard zijn er verschillende soorten yoga. Wij hebben in een aanvullende artikel over de soorten yoga een en ander nader toegelicht. Klik hier om naar dit artikel over verschillende soorten yoga te gaan.  […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.